Esther-en-Renée.reismee.nl

Tot over 3 maanden

Hoi hoi,

Het is alweer lang geleden dat we een blog hebben geschreven, dus ga rustig zitten want het wordt een lang verhaal. De Zip-line was super mooi! Helaas wel een beetje een regenachtig dagje maarja. We hadden met Chico geregeld dat we taart hadden om de echte verjaardag van Lisa te vieren, dat was een gezellig feestje. Na weer een weekje stage zijn we een weekendje weg geweest met Oesje, een collega. We hebben op de eerste avond een Javaanse dans geleerd, daarna nog een gezellig avondje gehad met Oesje en zijn oom (die ons de fietsen verhuurd). Zaterdag kwam de rest van de familie, hebben we gezwommen, gebbq-ed, gekaart en kart gereden. Zondag middag gingen we weer naar huis. Toen hebben we weer een weekje stage gehad. Op stage is het momenteel erg rustig en duren de dagen best lang. 1 april begon de dag al goed. Yannick ons huisgenootje leek het grappig om onze deur met een touwtje aan de balustrade vast te maken zodat we niet naar buiten konden, helaas voor hem mislukte de grap. Wij zijn naar het centrum van Paramaribo gefietst en hebben daar rondgelopen en geshopt. S’ Avonds zijn we met Yannick en Lisa gaan uiteten bij een restaurant waar je je eten moest koken in soep. Het was leuk voor een keertje proberen, maar het was een beetje weinig en we hadden super erg honger. Toen zijn we naar het vat gegaan en hebben daar nog iets gegeten en cocktails gedronken. Zondag zijn we frikandellen gaan halen want we zouden bij Chico een frikandellenavond hebben, want ze kennen hier niet de echte frikandel speciaal. Maar helaas kon het niet meer door gaan. Dus toen zijn we bij café zuid gaan eten, hier hebben we iets van onze bucket list af kunnen strepen, we hebben slakken gegeten. (Trots momentje) Dit weekje stage was wel weer lekker druk. We hebben eindelijk echt iets groots mogen plakken. Een bakwagen, gezellig met z'n tweeën. #teamwork!! Het weekend erna hadden we onze trip naar Bakaa Boto. We zijn vroeg naar Chico gegaan om een lekker ontbijtje te eten. De reis naar Bakaa Boto duurde zo’n 5 uur, we waren blij dat we er eindelijk waren! We hebben ons snel omgekleed en zijn toen aan het water gaan liggen. Prachtig uitzicht op stroomversnellingen. We zijn onze slaapkamer gaan klaarmaken, hangmatjes ophangen en tadaaaa daar is onze slaapplaats. We lagen buiten, in alleen een paar palen met een dak. We konden dus genieten van de geluiden van de natuur en het water. Toen hebben we een jungle wandeling gehad en daar heeft de gids ons veel verteld over hoe we daar zouden moeten overleven. En ja onze 1e echte vogelspin is een feit! Na de leuke jungle tocht hebben we gegeten en een leuke gezellige avond gehad. Het wakker worden in de hangmat was erg fijn, dit is een goed begin van de dag. Na het ontbijt zijn we gelijk een boottocht gaan doen. We gingen naar het brokopondo stuwmeer maar ondertussen moest een tropische regenbui de pret verpesten. We zijn langs een marons dorpje gegaan en toen begon de zon weer te schijnen. We hebben door het dorpje gelopen en de gids vertelde veel over de cultuur daar in het dorpje. We hebben geproost met de bewoners omdat ze het leuk vonden dat we langs kwamen. Een aantal vrouwen hadden souvenirtjes en daarvan hebben we sambaballen gekocht. Het waren superlieve vrouwen! Toen we terug kwamen bij het resort hebben we nog even in de stroomversnelling gezeten en toen zijn we in gaan pakken en kon de terug weg naar Paramaribo weer beginnen. Donderdag was het weekend, we zijn het goed begonnen door een Hindoestaanse jurk te kopen met een collega (de kassa mevrouw ‘witje’) Hier zijn we nog best lang mee bezig geweest omdat er heel veel keus was. We hebben wat boodschapjes gedaan en toen zijn we gaan slapen want van vrijdag tot zondag gingen we naar Menimi. We zijn met de bus naar Atjoni gegaan en toen met de boot naar Menimi, dit was nog zo’n uur varen. Toen we naar onze kamer gingen sprong Yannick een gat in de lucht, er zat een vogelspin in de douche. Toen die weggehaald was gingen we eten en door naar de gezamenlijke plek. Daar hebben we flink gefeest als enige Nederlanders. Guusje kon daar niet aan ontbreken en voor Esther Rowwen Heze. De volgende ochtend hebben we ontbeten, gekaart en toen zijn we naar een paar maronsdorpjes geweest. Hier was een hele andere sfeer als bij bakaa boto. In de avond hadden we een culturele avond. Ze dansten en maakte muziek. Esther en Lisa waren tot dans gevraagd en toen sexy als ik dans op kwam werd Renée meegetrokken door een van de jongens maar die durfde niet want voor de rest danste er niemand. Toen werden we geroepen door het gezinnetje waarbij we in de bus en boot hebben gezeten om de hert die ze bij het dorpje gekocht hadden te proeven. Deze smaakte erg goed! De volgende dag hadden we een boswandeling over het eilandje en toen hadden we een paasbrunch. Daarna zijn we nog even foto’s gaan maken bij Lobi da basi, het huisje waar Typhoon zijn album heeft gemaakt. Toen was het helaas weer tijd om naar huis te gaan. Deze week hebben we nog lekkere roti gegeten bij Joosje, een populair rotitentje in Paramaribo. We zitten hier nu nog 3 maanden dus geniet nog van de rust want voor je het weet zijn we weer terug. (En papa's en mama's geniet nog maar even van een opgeruimd huis hihi dikke kus)

Groetjes van ons!

Annemieke

Fijn om jullie verhalen weer te lezen. We waren wel op de hoogte maar toch. We zullen genieten van de nette zolderkamer maar kijken er ook naar uit om weer een dikke knuffel te geven. Liefs mama
Annemieke

buuf Esther

Hoi meiden,
Wat ontzettend leuk om weer 'bijgepraat' te worden van jullie mooie avonturen. Het water loopt me steeds in de mond bij al die lekkere gerechten hihi.
Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Lise en Marit beginnen nu te vragen wanneer je weer terug komt Renée. Dus je wordt hier ook gemist ;)
Heel veel plezier nog. Geniet van alles.
Groetjes van ons allemaal!

Mia

Ha Esther en Renée,
Het is heerlijk om zo'n verhaal te lezen.
We kunnen jullie "stage " goed mee volgen. Geniet van jullie weekeinden en reisjes, voor je het weet is het voorbij en zit je weer in het (op het moment) frisse Nederland.
Dikke knuffel
Mia

Wendy

Zo leuk.om jullie zo te kunnen volgen. Zie jullie al helemaal liggen in je hangmat en jagen op een vogelspin. Gaaf dat jullie zoveel leuke dingen kunnen ondernemen. Al op de helft van een onvergetelijke stage, wat gaat het snel. Hoop snel weer een leuk blok te kunnen lezen x buuf Wendy

Loes

Hallo dames
Leuk jullie verhaal weer te lezen.
Jullie maken leuke dingen mee en aan eten en drinken komen jullie ook niets tekort.
Geniet er nog van en hopelijk krijgen we nog wat te lezen voordat jullie weer huiswaarts keren.
Groetjes

Nellie

Wat leuk om weer wat te lezen van jullie.
Hoe is het weer daar.? Hier hebben we net nachtvorst gehad . Dus geen weer om 's nacht buiten in de hangmat te slapen.
Zondag is Blokken Pasen dan weet je dus wat wij doen.
Voor jullie weer fijne dagen en tot hoors.

Gabi

hahah leuk!! leuke avonturen beleefd zo te lezen. Nog lekker genieten daar!

Opa en Oma Gosker

We genieten van jullie mooie verhalen en merken dat jullie het erg naar jullie zin hebben
Het is naast de stagewerkzaamheden een mooie gelegenheid om het land en zijn diverse bewoners te leren kennen. Gelukkig zijn daar de weekenden voor. Geef daarbij ook eens de gelegenheid voor de christelijke kant door het bezoeken van een kerkdienst. Dat missen we tot nog een beetje. Misschien is de taal een barrière maar de beleving van het feit dat je overal christenen vindt is een bijzondere ervaring. Laat je die kans niet ontgaan

Wiebren en Annemieke

Mooi hoor meiden! Geniet er maar van. Maak maar veel fotoos.
Wat zullen jullie dik zijn en zelfstandig als je weer terug bent. ????
Verder zijn we niet jaloers hoor...

Jaap

Hallo feestbeesten.
Ik dacht dat jullie voor stage naar suriname gingen, maar het lijkt wel een vakantie. En gelijk hebben jullie. Fijn om te lezen dat jullie goed kunnen samenwerken, want wat maakt je sterk..... Esther maak jij het zinnetje af. Heel veel plezier nog. DOEIIII