Esther-en-Renée.reismee.nl

2.623 woorden HAVE FUN!

Halllo, Wezijn Jullie niet vergeten!

Het heefteven geduurd maar dan krijg je ook wel mooie verhalen! We zijn helemaalingeburgerd in Suriname..
Waar waren we gebleven….
22 April zijn we hangmatten gaan kopen wantdit was wel handig voor als we op trips zouden gaan.
Op zondag is altijd de kerkdienst hier wouden we ook graag een keer naar toe.We hebben 2.5 uur in de kerk gezeten. Het was leuk en interessant om mee temaken. Het was een echte Surinaamse dienst waar veel in gezongen werd. Maar hetduurde wel wat lang.
Op stage is het erg rustig, we zijn veel visitekaartjes aan het snijden enzitten regelmatig bij de receptie want een collega van ons heeft plotseling ontslaggenomen. Hier zijn we vooral de klanten aan het helpen en opdrachten aannemen.
27 april hebben we koningsnacht gevierd in Suriname. Bij een van onze favorieterestaurantjes hadden ze een evenement georganiseerd. Hier zijn we eventjes naartoe gegaan. We hebben een lekkere cocktail gedronken op onze Willem, Cocktail Willy
De enige dag dat we naar het Centrum van Paramaribo kunnen gaan is op zaterdag.We zijn stofjes gaan kopen en hebben een meneer gevonden die voor ons eenbroekje kon na maken. Vandaag zou Bizzey naar Suriname komen om op te treden.Hier zijn we naar toe gegaan. Bizzey kwam pas tegen half 5 in de ochtend optreden. We zijn al 3 maanden in Surinameen kwamen er nu pas achter dat op Blauwgrond de Javaanse restaurantjes waren.Ondanks dat Renée een vlieg in haar eten had gevonden was het erg lekker.We hebben zelfs kaaiman gegeten opblauwgrond. De Surinamers onderling noemen het ‘’natte kip’’ maar het was superlekker. Omdat Chico op blauwgrond woontzijn we nog even bij hem op bezoek gegaan. Hier hebben we zijn kleindochterontmoet die een paar weken geleden is geboren. We konden eindelijk onzebroekjes gaan ophalen. We waren toch welnieuwsgierig hoe ze er uit zouden zien. Toen we eenmaal in de winkel stonden kregenwe de mislukte broekjes in onze handen.Ze waren veelste groot hijheeftze snel nog wat kleinergenaaid maar hij vond het wel goed genoeg.Volgens hem leken ze althans wel op het broekje wat we hem hadden latenzien. In de middag zouden de kinderenenkleinkinderen van Chico komen zwemmen bij ons. We zaten nog maar eventjes inhet zwembad en toen kregen we al te horen dat we geen bezoek in het zwembadmochten laten zwemmen. Na wat overleggen mochten de kinderen een uurtje in hetzwembad. Toen zijn we wat gaan eten en hebben we wat gevoetbald. Toen demevrouw van de receptie weg was zijn we nog eventjes het zwembad in gesprongen.Al snel kwamen ze nog een keer controleren en moesten de kinderen toch echt hetwater uit. We konden toch langzaam onze stageweken gaan aftellen, met nog 4weken te gaan kwam dan toch echt het einde in zicht. We leefden toe naar deweekenden. We zouden dit weekend naar Brownsberg en Stone eiland gaan.Brownsberg is een zware tocht maar wel erg mooi uitzicht op de watervallen. Wehebben een aapje gespot in de boom en daarna zijn we naar Stone eiland gegaan.Hier hebben we avond gegeten en gekaart . De volgende ochtend zouden we met deboot een stukje gaan varen. We zijn naar een illegale goudmijn gegaan. Hiermochten geen foto’s van worden gemaakt. Het was wel leuk om te zien hoe hetproces er aan toe gaat. Na zoals gewoonlijk een rustige week stage zijn wewaren weer erg blij dat het vrijdagmiddag was. We gingen naar de dansshow vande dochter van Chico kijken. Het was een leuke dansshow er waren kinderen van 3jaar die het dansen al in hun bloed hadden. Op zaterdag gingen we naarParabello toe met een groep studenten. Hier hebben we in onze hangmattengelegen en af en toe eens gezwommen in het water. Op zondag zijn we naar deverjaardag van Chico zijn kleinzoon gegaan. Als hier iemand jarig is krijgen zeeen stukje taart in hun gezicht gegooid, wij hebben heel enthousiast mee gedaan.Maandag 22 mei zou de mevrouw komen van onze stagebemiddelings bureau. ( wehebben haar gevraagd omonzeeindbeoordeling gesprek te voeren anders zouden we hier nog weken op moetenwachten….) Het was een goed gesprek wij hebben veel geleerd in het bedrijf enhet bedrijf heeft ook veel van ons kunnen leren. Onze stagebegeleider (Gilly) was zeer tevreden over ons. We hebben Gilly detijd gegeven om de beoordeling in te vullen tot 30 mei. Eens kijken hoelang weerop moeten wachten…..
We zijn op zaterdagmiddag samen met onze collega Firazia naar Dos gegaan. Hier hebben we zijnpasgeboren dochtertje mogen bewonderen. Ze zag er schattig uit. Na heel vaak tehebben afgesproken met Firaziawasheteindelijk zover om een tempel tebezichtigen. Geheel in stijl gingen we er naar toe. Maar waar was de priestergebleven….? Die had onverwachts verlof genomen. JA het kan allemaal in Suriname.Met nog 2 weken stage te gaan zijn we de weekgoed begonnen. 30 Mei was aangekomenenna vaak te hebben gevraagd of hij de papieren in orde had, kregen we te horen,maar het is toch nog geen 30 mei….. Vandaag kregen we dan eindelijk al onzehandtekeningen en onze referentiebrief. Hij bleef het de hele dag maaruitstellen klokslag 17.00hadden we onzehandtekeningen. Toen we thuis aankwamen kwam Esther er achter dat in haar referentiebrief een fout stond hij was de tekst vergeten aan te passen. En met de naamRenée in een persoonlijke tekst was dat niet zo handig….. de dag erna kon EstherWEER gaan vragen voor een nieuwe referentiebrief. Op zaterdag gingen we met deboot naar Commewijnen. Hier hebben we een kookworkshop gehad. Als jury lidhadden we Jules Sedney, oud president van Suriname. Hij is 95 jaar oud en zager nog hartstikke goed uit. Het was een bijzondere ontmoeting. Hij heeft onseten mogen beoordelen . We kunnen nu dus 5 sterren Surinaams koken.. Jaja, de laatsteweek 8 Juni was het zo ver, Esther’s ouders kwamen naar Suriname. Renée was druk aan hetwerk terwijl Esther lang aan het wachten was op het vliegveld met Chico.Savonds is Esther met ze uit eten gegaan en Renée met Lisa en Yannick. 9 Juli,onze laatste stagedag. Vandaag kwamen de ouders en familie Esther kijken opstage. We moesten het wel zo spelen dat we nog een week hierna moestenstagelopen want er kwam een leuke verrassing aan. Na hard werken was het dan zover, 17:00 tijd voor onze afscheidsborrel. Na een laatste gesprek met de baasen een leuk afscheidscadeautje van de collega’s (een bedrukte mok) hadden weafscheid genomen van de meeste collega’s en met de rest nog een biertjegedronken. Toen begon onze vakantie. We zijn lekker gaan uiteten met de familiebij een gezellig restaurantje. Zaterdag hebben wij door Paramaribo centrum gelopen,hebben we wat leuke winkeltjes en een (artgallery) bezocht. Toen de winkeltjesdicht gingen hebben we gelunched bij zus&zo. Zondagochtend hebben weontbeten bij lekker! Van daar uit zijn we naar de Chinese markt geweest, doorde palmentuin gewandeld en bij fort zeelandia een rondleiding gekregen. Dat wasinteressant maar heftig dat wij te horen kregen dat we op dat moment op de plekstonden waar de decembermoorden waren gepleegd. Toen zijn we terug gegaan naarhet resort en hebben we lekker gezwommen en gechilled in de hangmatten. Savondsgegeten bij de buren van het resort, een rotishop. En afscheid genomen want defamilie ging een weekje naar de jungle. Maandag werden we vroeg opgehaald doorCorry, we lagen ondergedoken en Renée met filmapparatuur klaar toen de oudersvan Esther de deur open deden. “Verassing!! Ik ga mee naar de jungle” waarophet antwoord was “Moet je niet werken” Ze stonden erg perplex. Ze moesten heteven laten bezinken. We reden naar het vliegveldje Zorg en Hoop. Daar moesten weonze paspoorten laten zien, ons en onze bagage laten wegen en toen begon hetavontuur. Net als altijd in Suriname moesten we een uurtje langer wachten voordathet vliegtuig klaar was voor vertrek. De piloot had wel even netjes uitgelegdwaarom. Na een uur genoten te hebben van alle broccoli (Het uitzicht) was hettijd om te landen, op een grasveld.. Gelukkig ging het goed, maar het was welweer een uitdaging voor de piloot. Een dik applaus en daar waren we dan, inKayana. We kwamen aan in ons eerste resort, Kosindo (Kom zitten). We hebbenlekker gelunched, na de lunch zijn we richting awarradam gegaan. Daar was eensula, maar bij deze zat een natuurlijke glijbaan bij. Kei leuk! We hebbengenoten, toen we gingen zitten en chillen op de rots kregen we een heerlijkeversgeplukte kokosnoot. We hebben toen al gezellig gekletst met onze gidsen. Toenwe terug kwamen bij het resort hebben we een rondje gemaakt door het dorpje vankosindo. Daar hebben de tantes een mooie doek gekocht. Toen hebben we gegeten.Na het eten zijn we nog even blijven hangen en een gezellig avondje gehad metonze gidsen. De volgende morgen vroeg wakker. Lekker ontbeten en ons klaargemaakt voor de Okoberg. Dat was een wandeling van 6 uur in totaal. Het laatstestuk moesten we beklimmen door ons aan lianen omhoog te trekken, maar hetuitzicht was het waard!! En Renée haar gescheurde broek ook.. Na een pauze zijnwe weer gaan afdalen naar beneden. Na flink wat dieren gehoord en gezien tehebben kunnen we wel zeggen dat het een topdagje was. Lekker uitrusten met eenkoud biertje in ons hand. Na het eten gingen bleef de jongere generatie nogeven kletsen. Ook dit was weer een gezellig avondje. De gidsen Lukumi en Kuutuwaren 2 broers maar hadden een eigen moeder. Van hun vaders kant hadden ze nog37 andere broers/zussen. De volgende ochtend hebben we afscheid genomen want wemoesten weer verder. Op naar de volgende bestemming. Nog even snel een fotosamen met de gidsen #peace&duckface dat is de nieuwste mode. Met het bootjemoesten we eerst een oversteek maken, we moesten allemaal uit de boot en eenstuk door het water lopen. Dat was een leuk avontuur. De gidsen sleepte de bootmee. En toen konden we verder varen. Welkom op Pingpe. Daar was Chapeau onzegids. We hebben een dorpswandeling gemaakt door een dorpje bij pingpe in debuurt. Het was een groot dorp, hij vertelde ons vanalles over de gramman. Vroegin de avond zijn we even gaan zwemmen in de sula bij Pingpe. De volgende daggingen wij samen met de ouders van Esther de ananas berg beklimmen. Samen metKenneth de gids die we al kende van Bakaboto. Dat was ook mooi, alleen maar 2ananassen op de berg zien groeien. Toen even genoten van het uitzicht en zijnwe weer richting Pingpe gegaan. Daar hadden we middag gegeten en daarna zonderEsther en Peter een dorpswandeling gemaakt door Pingpe. Ookal waren we al vakerin een maronsdorpje geweest, toch weer nieuwe dingen geleerd. Aan het eind waser een souvenirwinkeltje waar alle vrouwen uit het dorp wat spulletjes haddenneergelegd, en had Renée daar een doek gekocht die vrouwen dragen om te latenzien dat ze getrouwd zijn. Na het avondeten was er een culturele avond. Wehebben gedanst met de vouwen uit het dorp, het was een leuke avond. Na hetontbijt zijn we met de lijnboot waar ze nog even plaats voor ons moesten makennaar botopasi gevaren. Daar werden we opgevangen door Lindie onze nieuwe gids.We kregen daar nog pannenkoeken van Suzanne die ze voor ons had gemaakt. Na de pannenkoekenzijn we een dorpswandeling in Botopasi wezen maken. Hier hebben we weer andereinformatie gekregen. Na de wandeling hadden we middaggegeten en hadden we tijdvoor onszelf. Omdat het ineens zo druk was geworden had Suzanne voor ons eenmooi plekje gemaakt dicht bij het water in een hutje. Daar hebben we lekkergegeten en zijn we daar blijven zitten en gekletst met onze nieuwe vrienden vanhet tropisch bos. Omdat Esther al dagen last had van een pijn in haarschouderblad kwam de fantastische Suzanne haar masseren. Meteen zag ze wat eraan de hand was, haar spier in haar schouderblad was verschoven door dejungletocht naar de Okoberg. De volgende dag ging het al wat beter en zijn wijnaar het marronmuseum gegaan. Hier hebben wij een rondleiding gekregen en nogmeer informatie gekregen over hoe de marrons leven.. In het souvenir winkeltjehebben we vanalles gekocht, doeken, tassen en Esther heeft daar nog eentrouwdoek gekocht. Nu zijn we dus beide saramaccaans getouwd zonder man. Toenwe terug kwamen op het resort hebben we onze doeken omgedaan en omdat Lindiehet zo mooi vond hebben we een paar foto’s samen gemaakt. Die avond hebben weweer een gezellig avondje gehad, dit keer samen met Haidy de man van Corry(eigenaar) en de dag daarna gingen we weer naar Atjoni om naar Paramaribo terijden. Afscheid genomen van Lindie Suzanne en Haidy. In Atjoni moesten we evenwachten op onze bus en toen werden we afgezet bij ons appartement. Daar hebbenwe lekker gedouched en gewacht tot de huurauto kwam zodat we naar Groningenkonden rijden. Daar na even zoeken aangekomen bij ons huisje voor de komendedagen hebben we lekker avondgegeten. Dedag daarna zijn we door Groningen gaan touren. Er was helaas niet veel tebeleven want het is vooral geschiedenis en plantages. Die dag daarna zijn wenaar het birdsparadise geweest en hebben daar veel dieren en vogels mogen zien.Er was ook een apeneilandje. Helaas was er een grote groep voor ons geweest enwaren de aapjes uitgespeeld. De volgende ochtend vroeg hebben we een boottochtgemaakt, hier hebben we heel veel aapjes, vogels en zeekoeien gezien. We hebbenzelfs een luiaard gespot. Toen was het tijd om ook Groningen te verlaten. Hetis inmiddels 22 juni. Wij zijn eerst naar de vlindertuin geweest en hebben daarmooie vlinders gezien. Ook parende schildpadden en het proces om de vlinders tekweken. Daarna zijn we naar een tuin geweest met allemaal Surinaamse planten.De dag daarna zijn we naar de plantages geweest. Peperpot, katwijk, mariënburgen fort New Amsterdam. Na lang in de file te hebben gestaan bij de brug vanCommewijne naar Paramaribo hebben we lekker gegeten bij Souposo en daar was eentalkingprints markt. Daar hebben we een leuke tas en doek voor in je haargekocht. De volgende morgen zijn we naar de centrale markt geweest. Het wasleuk om langs alle kraampjes te lopen. Savonds hebben een dolfijnen enzeeschildpaddentour gedaan. Leuk die dolfijntjes die spingen langs de boot! Ophet strand hebben we 2 babyschildpadjes naar de zee gebracht en dat warenhelaas ook de enige schildpadden die we gezien hadden.. Om half 3 lagen we inbed. De zondag middag zijn we naar Chico gegaan om het Suikerfeest mee tevieren. Het was gezellig om iedereen van zijn familie weer te zien. Daarna zijnwe gaan uiteten bij bar zuid. Om de laatste avond van de familie te vieren. Devolgende morgen gelunched bij zus&zo en toen kwam de taxi ze ophalen.Esther is meegegaan om ze uit te zwaaien en Renée heeft thuis gechilled. De dagdaarna hebben we lekker een dagje bij ons zwembad gelegen en vandaag zijn weeven in het centrum geweest. Na 2 uur dit verhaal getyped te hebben komt ertoch een einde aan. Wij mogen hier nog 3 weken genieten van onze vakantie. Datgaat zeker goed komen!!

Bosie & Brasa’s

Wiebren

Heb 250 woorden gehad, ga straks weer verder

Hallo Esther en Renée,
Nou zeg dat is me een lang verslag van jullie laatste avonturen.
Wat hebben jullie veel gereisd,lekker gegeten, gedronken en gezien .Nu ben ik benieuwd naar de foto's natuurlijk. Geniet van de drie weken luieren en dan kunnen we elkaar weer een echte knuffel geven.
Liefs

buuf Esther

Wat een mooi verhaal weer! Ik ga watertanden van al dat lekkere eten. Mogen wij ook een keer jurylid zijn? Oftewel, we zijn benieuwd naar de aangeleerde kookkunsten ;)
Fijn dat de stage met succes is afgerond! En leuk dat jullie er zoveel hebben geleerd. Geniet nog heerlijk van de tijd daar!

Liefs van nummer 7

Nikki

Wat een vervelend leventje hebben jullie daar zeg! Geniet nog van jullie laatste weekjes en tot snel!

Loes

Een aardig verhaal. Leuk dat jullie met de familie op hebben kunnen trekken.
Geniet nog van jullie vakantie

Patricia

Hadden nog wel wat woorden bij gemogen! :D Geniet van de laatste weken want ook die vliegen voorbij!

Mia

Ik heb de foto's op mijn gemak bekeken.
Wat een mooie herinnering voor later.
De verhalen krijg ik dan hopelijk ook te horen van jou.
Liefs

Claudia

Leuk om te lezen....jullie gaan Suriname nog missen, let maar op.

Anneke

Prachtig Renee, geniet nog van jullie vakantie!!

Maria en Frans Smeets

Hallo Esther en Renee.
bedankt voor jullie mooie verhalen we hebben ze met veel plezier gelezen!!
Graag komen we eens Surinaams eten, lijkt ons erg lekker!!
Nog een fijne vakantie en tot gauw!!!
Groetjes Frans en Maria

Mariëlle

Super leuk, geniet nog lekker.
Tot snel

Loretta

Leuk om te lezen wat jullie daar allemaal zien. Prachtig!

Angelique

Leuk Esther en hartstikke leuk dat pap en mam op bezoek waren geweest en ook flink genoten hadden!